Eén van de belangrijkste technieken om een BMX wedstrijd te winnen is ongetwijfeld een goede start. Zowel de voorbereiding als de starthouding en de startbeweging is daarbij van belang. De meeste starthekken worden aangedreven door een cilinder die het starthek naar beneden duwt. Dit maakt een alerte reactie essentieel. De start vormt een belangrijk onderdeel van de training en wordt daarom vaak geoefend.
De voorbereiding van de start
Warming up
Je moet goed opgewarmd zijn vooraleer je een start gaat maken. De volgende stap pen zijn een ideale voorbereiding op een geslaagde start:
- Losrijden om de spieren op te warmen.
- Strekken om de spieren soepel te maken en om eventuele kwetsuren te voorkomen. Het is niet goed om voor de start van een belangrijke wedstrijd te stretchen. Strekken zal je spieren verlengen terwijl je voor de start korte spieren nodig hebt. Door niet te strekken voor een belangrijke finale kan je extra spanning op je spieren zetten en deze spanning heb je nodig om een explosieve start te kunnen maken.
- Vliegende startjes om het lichaam te laten wennen aan de bewegingen van een start. Bij vliegende start rij je op een rustig tempo en maak je vanuit de startbeweging een korte versnelling.
- Staande start om de 2de en 3de omwenteling te voelen. Bij staande start maak je de startbeweging vanuit een stilstaande houding.
Mentale voorbereiding
Voor je een start gaat maken moet je mentaal voorbereid zijn. Je moet nog eens nagaan op welke moment het starthek gelost wordt en daarbij moet je jezelf inbeelden dat je van start gaat en wat je zult doen als je de 10-meterlijn gepasseerd bent. Je moet de start al 10 keer in je hoofd hebben afgespeeld zodat je tijdens het maken van de start geen energie meer moet verspelen aan het nadenken over mogelijke acties.
Starten aan een nat starthek
Wanneer het regent tijdens een wedstrijd en het starthek is vochtig, dan moet je een aantal belangrijke zaken in het achterhoofd houden om alsnog een goede start te maken:
- Zorg er altijd voor dat je banden schoon zijn;
- Probeer je fiets een beetje meer naar links of rechts te zetten
- Zet een beetje druk bij de startbeweging
- Hou je gewicht goed op je achterwiel
De starthouding
Er zijn verschillende variaties in starthoudingen. Toch kan je een aantal belangrijke aandachtspunten terugvinden in alle juiste starthoudingen.
De timing
Je moet de start maken wanneer het starthek gelost wordt. Door de reactietijd van de mens moeten we anticiperen wanneer het hek zal vallen. De startbeweging moet dus ingezet worden alvorens het hek valt zodat de startbeweging en het vallen van het hek gelijktijdig gebeuren.
Bij het begin van de startprocedure laad je je lichaam op door de heupen en het bovenlichaam lichtjes naar achter te brengen. Dan zet je je startbeweging in zodat je met het hek kan meegaan.
De startbeweging
Na het bepalen van de timing moet je je startbeweging optimaliseren. De rijder moet op het juiste moment de heupen en de schouders naar voren gooien. De heupen worden volledig tegen het stuur gegooid waardoor de fiets een voorwaartse beweging zal maken. Het hoofd en de schouders blijven daarbij recht. Voor het tweede pedaal moet de rijder doortrekken in bovenstaande houding. Pas voor de derde slag wordt het gewicht terug over het achterwiel gebracht om zo snel mogelijk het juiste ritme te vinden.